Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
13.10.2017

Premiera ścieżki do „Belfra”

News
News
03.10.2017

Znamy daty nadchodzącej edycji FMFu!

News
Home

alterFMF: Drone Sounds

Światowe premiery elektroniczno-symfonicznych tematów filmowych w ICE Kraków

„Niepamięć”, „Tron: Dziedzictwo”, „Wierna” i „Zbuntowana” z serii „Niezgodna”, „Teoria wszystkiego”, „Sicario”, „Labirynt”, „Drive”, „Tylko Bóg wybacza”, „The Neon Demon” — światowe premiery aranżacji najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych kompozytorów uważanych za nową falę Hollywood zabrzmią 27 maja 2016 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Zaproszenie na Galę alterFMF: Drone Sounds przyjęli twórcy kultowych tematów — Jóhann Jóhannsson, Cliff Martinez i Joseph Trapanese oraz polski kompozytor Łukasz Targosz.

 

Filmowa fuzja muzyki symfonicznej z elektroniką nastąpiła w drugiej połowie XX wieku — dla kompozytorów związanych z kinem wynalezienie syntezatora i zaprezentowanie go w latach 60. przez amerykańskiego inżyniera Roberta A. Mooga stanowiło otwarcie drzwi do innego świata. Nowy nurt szybko zyskał popularność, a legendarne tematy elektroniczne Johna Carpentera czy późniejsze ścieżki dźwiękowe Vangelisa zachęciły muzyków do stosowania coraz śmielszych eksperymentów dźwiękowych w kinie.

 

Dzisiejsi entuzjaści muzyki filmowej z pogranicza Hollywood Classical Film Score i elektroniki już nie tylko łączą, ale świadomie zacierają granice pomiędzy nawet najbardziej odległymi od siebie stylami i rodzajami brzmień. Jednym z liderów tzw. nowej fali hollywoodzkiej muzyki filmowej jest amerykański kompozytor i aranżer Joseph Trapanese, pierwszy laureat nagrody Jerry’ego Goldsmitha przyznawanej przez Uniwersytet Kalifornijski, współtwórca kultowych aranżacji do filmu science fiction „Tron: Dziedzictwo” w reżyserii Josepha Kosinskiego. Ścieżka dźwiękowa do nominowanego do Oscara (za montaż dźwięku) sequelu „Tronu” (1982, reż. Steven Lisberger) powstała przy współpracy Trapanese’a z formacją Daft Punk – paryskim duetem grającym muzykę z pogranicza elektroniki i tańca. Wspólne dzieło zostało okrzyknięte przez dziennikarzy BBC „wyrafinowaną integracją akustycznego i elektronicznego instrumentarium” i niemal od razu zyskało rangę przeboju. W 2013 roku kompozytor osiągnął kolejny sukces, tym razem dzięki współpracy z Anthonym Gonzalezem i jego elektroniczno-rockowym M83 — ich muzyka do filmu „Niepamięć” (ponownie w reżyserii Kosinskiego) została nominowana do World Soundtrack Awards podczas Flamandzkiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Gandawie, w kategorii Odkrycie roku. Najnowsze osiągnięcia Trapanese to zabarwione elektroniką, orkiestrowe ścieżki dźwiękowe do drugiej i trzeciej części trylogii „Niezgodna” wg prozy Veroniki Roth — „Zbuntowanej” (2015) i „Wiernej” (2016) w reżyserii Roberta Schwentke.

 

Kolejną niekwestionowaną gwiazdą najnowszej elektro-symfonicznej muzyki filmowej jest islandzki kompozytor Jóhann Jóhannsson — filmowy neoklasyk chętnie konfrontujący muzykę kameralną i elektroniczne brzmienia z potęgą masy dźwiękowej. Największym przebojem Jóhannssona jest nominowana do Oscara w 2015 roku i nagrodzona Złotym Globem ścieżka dźwiękowa do „Teorii wszystkiego” — brytyjskiego filmu biograficznego o Stephenie Hawkingu, w reżyserii Jamesa Marsha. W 2016 roku Amerykańska Akademia Filmowa nominowała kompozytora po raz kolejny, tym razem za dynamiczny, inspirowany francuską i rumuńską muzyką spektralną (m.in. dziełami Gérarda Griseya i Horatiu Radulescu) oraz eksperymentami dźwiękowymi nowojorskiego zespołu postpunkowego Swans soundtrack do dramatu Denisa Villeneuve’a „Sicario”. Nie było to pierwsze spotkanie Jóhannssona z kanadyjskim reżyserem — w 2013 roku pracowali wspólnie nad thrillerem „Labirynt”, po mistrzowsku łączącym brutalność obrazu z melancholią i liryką warstwy muzycznej. Jak pisał Piotr Sikorski na łamach soundtracks.pl: „Aby osiągnąć taki efekt, islandzki kompozytor zdecydował się oprzeć swoje kompozycje głównie na sekcji smyczkowej, instrumentach dętych drewnianych oraz dużej ilości elektroniki, dodatkowo wzbogacając je o nieszablonowane połączenie instrumentów takich jak cristal baschet czy fale Martenota, co nadało całości bardzo emocjonalnego, niemal sakralnego charakteru. Paradoksalnie zamiast łagodzić, zabieg ten spotęgował wywołane obrazem emocje i okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę”.

 

I jeszcze trzeci gigant alternatywnej muzyki filmowej — amerykański kompozytor i perkusista Cliff Martinez,  autor kultowych ścieżek dźwiękowych do „Solaris” według powieści Stanisława Lema w reżyserii Stevena Soderbergha oraz mrocznych obrazów Nicolasa Windinga Refna, takich jak „Drive”, „Tylko Bóg wybacza” czy „The Neon Demon”. Muzyka Martineza tchnie surowością i jest niezwykle oszczędna w wyrazie, jednocześnie zaś wykorzystuje pełne spectrum nowoczesnych środków technicznych. Szczególnie istotną warstwą dźwiękową jest perkusja — dzięki niej Martinezowi udaje się stworzyć hipnotyczną aurę i spotęgować mroczny, transowy wydźwięk niepokojących obrazów Refna.

 

Trzech tuzów tzw. nowej fali Hollywood zapowiedziało swoją obecność na 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Gościem tegorocznej Gali alterFMF będzie także polski kompozytor Łukasz Targosz — w piątkowy wieczór w ICE Kraków premierowo zabrzmią suity ze ścieżkami dźwiękowymi do najnowszej produkcji partnera koncertu, HBO Poland: „Pakt” oraz filmów „Pitbull” i „Służby specjalne”.

 

Obok Orkiestry Kameralnej AUKSO na estradzie pojawią się francuscy multiinstrumentaliści Thomas Bloch (cristal baschet) i Pauline Haas (fale Martenota), wystąpi także polska wokalistka Anna Karwan, islandzki gitarzysta basowy Skuli Sverisson i turecki artysta Gorkem Sen na instrumencie własnej konstrukcji o nazwie yaybahar. O oprawę elektroniczną zadba Jóhann Jóhannsson; całość poprowadzi Anthony Weeden – wybitny dyrygent i aranżer muzyki filmowej, znany m.in. ze współpracy z Jóhannssonem przy „Teorii Wszystkiego” oraz Davidem Arnoldem i Michaelem Price’m przy serialu telewizyjnym BBC „Sherlock”.

Partnerem koncertu alterFMF: Drone Sounds jest HBO Polska.