Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
16.03.2017

All is Film Music

News
News
09.03.2017

Koncert monograficzny z muzyką polskiego...

News
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Brian Tyler
Brian Tyler
Trevor Morris
Trevor Morris
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Home

Wojciech Kilar

Wojciech Kilar
Wojciech Kilar
Wojciech Kilar to jeden z najbardziej utalentowanych i najbardziej popularnych polskich kompozytorów.

Przez ponad 50 lat tworzył muzykę klasyczną i filmową. Odniósł wielkie sukcesy w Polsce jak i za granicą. Był autorem muzyki do ponad 130 filmów. W 1999 roku Uniwersytet Opolski przyznał mu tytuł doktora honoris causa.

Urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Edukację muzyczną rozpoczął od nauki gry na fortepianie w PSSM w Rzeszowie. Był uczniem Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie. Szkołę średnią ukończył w 1950 r. w Katowicach, tam też rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Jako stypendysta rządu francuskiego, kształcił się pod kierunkiem Nadii Boulanger w Paryżu. Dyplom ukończenia studiów z najwyższym odznaczeniem uzyskał w 1955 roku.

Do roku 1974, kiedy skomponował swój najsłynniejszy dzisiaj utwór - poemat symfoniczny Krzesany – Kilar uchodził za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej. Ma w swoim dorobku Riff 62 (1962), Generique (1963) i Diphtongos (1964). Potem przyszła fascynacja inną awangardą – muzyką minimalistyczną, która zaowocowała dwoma utworami: Upstairs-Downstairs (1971) oraz Przygrywką i kolędą (1972).

Kilar nie dał jednak publiczności i krytykom wytchnienia i w dwa lata po Krzesanym napisał następny górski utwór – Kościelec 1909 (1976), poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi, wybitnemu kompozytorowi, który w wieku 33 lat zginął pod lawiną właśnie pod Kościelcem. Potem były następne: Siwa Mgła na baryton i orkiestrę (1979), Exodus (1979-1981), Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1982-1984) oraz Orawa na orkiestrę kameralną (1986).

Jego przygoda z filmem zaczęła się w 1958 r., kiedy napisał muzykę do Narciarzy Brzozowskiej. Współpracował z takimi reżyserami jak: Andrzej Wajda (Ziemia obiecana 1974, Pan Tadeusz 1999), Kazimierz Kutz (Nikt nie woła 1960, Sól ziemi czarnej 1969, Perła w koronie 1971, Śmierć jak kromka chleba 1994), Stanisław Różewicz (Westerplatte 1967, Samotność we dwoje 1968), Wojciech Has (Lalka 1968), Tadeusz Konwicki (Salto 1965), Marek Piwowski (Rejs 1970) Krzysztof Kieślowski (Przypadek 1981), Roman Polański (Dziewiąte Wrota 1999, Pianista 2002). Album z muzyką do filmu Pan Tadeusz (1999) został uhonorowany Platynową Płytą za 20 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Począwszy od Struktury kryształu (1969) Wojciech Kilar jest autorem muzyki do niemal wszystkich filmów Krzysztofa Zanussiego.

1992 roku Wojciech Kilar trafił do Hollywood. Wtedy to Francis Ford Coppola zaproponował mu napisanie muzyki do filmu Dracula. Ścieżka ta odniosła wielki sukces, a kompozytor otrzymał za nią Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów ASCAP Award 1992 w Los Angeles oraz nagrodę Best Score Composer for a 1992 Horror Film w San Francisco.

W 1995 napisał muzykę do filmu Romana Polańskiego Śmierć i dziewczyna z Sigourney Weaver w roli głównej, a rok później skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Portret Damy w reżyserii Jane Campion. W 1999 roku, po raz kolejny współpracował z Romanem Polańskim tworząc muzykę do horroru Dziewiąte Wrota. Muzykę Kilara można usłyszeć także w takich filmach jak: Truman Show oraz Miasto Aniołów.

Wojciech Kilar zawsze twierdził, że muzyka filmowa nie jest dla niego najważniejsza. Z różnych powodów odrzucał wiele ofert. W 1999 roku złożono mu propozycję napisania muzyki do Władcy Pierścieni. Początkowo kompozytor przyjął ją entuzjastycznie i podjął się tego zadania, ale po dostrzeżeniu ogromu pracy jaki go czekał zrezygnował. Zgodził się napisać muzykę tylko do pierwszej części sagi – to jednak nie odpowiadało producentom.