Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
23.04.2017

Najlepsi wolontariusze poszukiwani!

News
News
11.04.2017

Ruszyła ogólnopolska kampania
10. FMF!

News
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Brian Tyler
Brian Tyler
Trevor Morris
Trevor Morris
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Home

Julie Taymor

Julie Taymor
Julie Taymor
Amerykańska reżyserka, nominowana do Oscara i nagrody Tony. Jej produkcje obejmują musicale, sztuki Szekspira, klasyczne opery i filmy.
Uznawana za jednego najbardziej prowokujących i obdarzonych największą wyobraźnią reżyserów i twórców filmowych naszych czasów. Jej najnowszym dziełem jest filmowa adaptacja Burzy (The Tempest) z Hellen Mirren, Alfredem Moliną, Djimonem Hounsou i Benem Whishawem. Przy filmie, którego producentką i scenarzystką jest Taymor, pracowało z nią troje laureatów Oscara: Elliot Goldenthal, Sandy Powell oraz Francoise Bonnot.

Pochodząca z miejscowości Newton w stanie Massachusetts Taymor zainteresowała się teatrem w bardzo wczesnym okresie życia i już jako dziewięciolatka była zaangażowana w działalność Boston Children’s Theatre. W szkole średniej dzięki zagranicznym podróżom organizowanym przez Experiment in International Living, w tym podróżom do Sri Lanki i Indii, zafascynowała się światem. Wyjechała także do Paryża, by pod kierunkiem legendarnego nauczyciela Jacquesa Lecoq studiować w L'École Internationale de Théâtre. Tam właśnie zetknęła się z pantomimą. W latach 1975-1979 podróżowała do Japonii i Indonezji w ramach stypendium Watsona (Watson Fellowship) i założyła tam grupę taneczno-maskową pod nazwą Teatr Loh składającą się z jawajskich, balijskich, sundajskich, francuskich, niemieckich i amerykańskich aktorów, muzyków, tancerzy i lalkarzy. Grupa podróżowała po Indonezji z dwoma oryginalnymi spektaklami: Way of Snow oraz Tirai, które później były wystawiane w Stanach Zjednoczonych. Taymor jest absolwentką Oberlin College, gdzie studiowała mitologię i folklor, a także została członkiem prestiżowego stowarzyszenia studentów Phi Beta Kappa.

Jako reżyser pełnometrażowego filmu fabularnego Taymor zadebiutowała w 1999 roku obrazem Tytus Andronikus (Titus), filmową adaptacją sztuki Szekspira Tytus Andronikus z Anthonym Hopkinsem, Jessicą Lange, Alanem Cummingiem i Jonathanem Rhys Meyersem w rolach głównych. Zaadaptowała scenariusz oraz wyprodukowała film, który zdobył nominację do Oscara za kostiumy.

Uznanie krytyków przyniosło jej poprowadzenie Salmy Hayek i Alfreda Moliny we Fridzie (Frida) – opowieści o historii słynnej meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo. Film zdobył sześć nominacji do Oscara i zdobył dwie statuetki - za charakteryzację i za najlepszą muzykę oryginalną. Frida otrzymała również nagrodę BAFTA, dwie nominacje do Złotych Globów (ostatecznie otrzymała statuetkę w kategorii Najlepsza muzyka oryginalna) oraz dwie nominacje do nagród przyznawanych przez Stowarzyszenie Aktorów Filmowych (Screen Actors Guild). Premiera filmu odbyła się podczas Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie obraz otrzymał Nagrodę Fundacji Mimmo Rotella.

Sławę i popularność przyniósł Taymor spektakl Król Lew (The Lion King) wystawiony po raz pierwszy na Broadwayu w 1997 roku. Od tego czasu grany jest nieprzerwanie, a wpływy z biletów przekroczyły dotychczas astronomiczną kwotę sześciu miliardów dolarów. Król Lew prezentowany był w 63 miastach w kilkunastu krajach i obejrzała go publiczność licząca ponad 45 milionów widzów na całym świecie. Zdobył także uznanie krytyków.

W 2007 roku, za film Across the Universe Taymor Julie Taymor otrzymała nominacje do Złotych Globów w kategorii Najlepszy musical/komedia oraz do Oscara za kostiumy. W filmie skomponowanym na kanwie 35 piosenek Beatlesów, oprócz odtwórców głównych ról, Evan Rachel Wood i Jima Sturgessa, występują także Bono, Joe Cocker, Eddie Izzard oraz Salma Hayek, a muzyka Beatlesów opowiada w nim równocześnie dwie historie, jedną prywatną, a drugą całego pokolenia. Taymor nie tylko wyreżyserowała film, ale była też współautorem scenariusza.

Tayor jest doskonale znana jako reżyserka teatralna. Jej oryginalny spektakl muzyczny Juan Darién: A Carnival Mass zaprezentowany w Lincoln Center’s Vivian Beaumont Theater w 1996 roku otrzymał pięć nominacji do nagrody Tony, w tym w kategorii Najlepszy reżyser. Pokazywany był także na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu oraz na festiwalach we Francji, Jerozolimie i Montrealu, a także przez dłuższy czas w San Francisco.

Pierwszą wyreżyserowaną przez Taymor operą był Król Edyp (Oedipus Rex) Strawińskiego dla Saito Kinen Orchestra w Japonii pod batutą Seiji Ozawy w 1992 roku. W głównych rolach występowali Philip Langridge jako Edyp oraz Jessye Norman jako Jokasta. Taymor wyreżyserowała także filmową adaptację opery Król Edyp, której premiera odbyła się podczas Festiwalu Filmowego w Sundance, a która zdobyła Nagrodę Jury na International Festival of Films on Art w Montrealu. Film był wyświetlany na całym świecie w 1993 roku, zdobył trzy nagrody Emmy oraz nagrodę International Classical Music Award dla najlepszej realizacji operowej w 1994 roku.

W 2000 roku Taymor wyreżyserowała na Broadwayu The Green Brid Carla Gozzi’ego (wcześniej zaprezentowany przez grupę Theatre for a New Audience), a wyreżyserowana przez Taylor sztuka Szekspira Tytus Andronikus została wystawiona przez off-Broadwayowski Theatre for a New Audience w 1994 roku. Wśród innych wyreżyserowanych przez Taymor spektakli są m.in.: Burza, Poskromienie złośnicy (The Taming of the Shrew), The Transposed Heads oparty na noweli Thomasa Manna wyprodukowany przy współpracy z American Musical Theater Festival oraz The Lincoln Center, czy Liberty’s Taken, oryginalny musical stworzony wspólnie z Davidem Suehsdorfem i Elliotem Goldenthalem.

Taymor wyreżyserowała także Latającego Holendra (The Flying Dutchman) Wagnera dla Opery w Los Angeles przy współpracy z Grand Opera w Houston oraz Salome Straussa dla Teatru Marińskiego na potrzeby spektakli w Rosji, Niemczech i Izraelu pod batutą Walerego Giergiewa. Jej pierwsza wersja reżyserska Czarodziejskiego fletu (Die Zauberflote) pokazana została podczas festiwalu Maggio Musicale we Florencji w 1993 roku, a orkiestrą dyrygował wtedy Zubin Mehta. Ponad dziesięć lat później - w 2004 roku – w Metropolitan Opera odbyła się premiera Czarodziejskiego Fletu. Spektakl należy do stałego repertuaru opery. Skrócona wersja dzieła, oparta na nowym tłumaczeniu, została po raz pierwszy zaprezentowana w Metropolitan Opera w grudniu 2006 roku i zainaugurowała w 2010 roku nową serię kanału PBS zatytułowaną Great Performances at the Met oraz serię transmisji Met’s Live in HD emitowanych na ekranach kin. W 2006 roku odbyła się premiera oryginalnej opery Taymor zatytułowanej Grendel – dzieła nasyconego czarnym humorem, będącego nową wersją legendy o Beowulfie opartą na powieści Jamesa Gardnera. Muzykę skomponował Elliot Goldenthal na wspólne zamówienie Opery w Los Angeles oraz the Lincoln Center Festival. Opera znalazła się również wśród finalistów Nagrody Pulitzera w dziedzinie muzyki w 2007 roku.