Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
13.10.2017

Premiera ścieżki do „Belfra”

News
News
03.10.2017

Znamy daty nadchodzącej edycji FMFu!

News
Home

Hans Zimmer

Hans Zimmer
Hans Zimmer

To miasto ma najlepszy festiwal muzyki filmowej na świecie!

Hans Zimmer skomponował muzykę do ponad 100 filmów, które na całym świecie odniosły sukces kasowy rzędu 22 miliardów dolarów. Jest zdobywcą Oscara, dwóch Złotych Globów i czterech nagród Grammy.

W 2003 roku, Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców przyznało mu prestiżową nagrodę im. Henry’ego Manciniego za całokształt twórczości, w uznaniu za imponujący dorobek twórczy.

Zimmer zainteresował się muzyką bardzo wcześnie, a po przeprowadzce z Niemiec do Wielkiej Brytanii gał i współpracował jako producent z wieloma zespołami, m.in. The Buggles, których Video Killed the Radio Star było pierwszym wideoklipem wyemitowanym przez MTV. Szybko okazało się jednak, że prawdziwą pasją Zimmera jest muzyka filmowa. Niedługo po poznaniu uznanego kompozytora muzyki filmowej Stanley’a Myersa, wspólnie z nim założył Lillie Yard Recording Studios, z siedzibą w Londynie, co zaowocowało współpracą przy takich filmach jak chociażby Moja piękna pralnia.

Prawdziwym przełomem w jego kaeirze było jednak niezależne dzieło Zimmera — A World Apart z 1988 roku. Zwróciłoonouwagę reżysera Barry’ego Levinsona, który następnie poprosił Zimmera o napisanie muzyki do Rain Mana, pierwszego amerykańskiego filmu kompozytora. Intuicja nie zawiodła Levinsona, a nominacja do Oscara, którą Zimmer otrzymał za ścieżkę dźwiękową do Rain Mana, była jedynie pierwszą z dziewięciu.

Po przeprowadzce do Hollywood Zimmer szybko zasłynął jako jeden z największych muzycznych eksperymentatorów. Nikt przed nim tak sprawnie nie poruszał się pomiędzy różnymi gatunkami, stylami i formami, których zakres sukcesywnie się poszerzał. Jego pierwsza przygoda z animacją — Król Lew z 1994 roku — przyniosła mu nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej, ścieżka dźwiękowa do tego filmusprzedała się w liczbie ponad 15 mln egzemplarzy, a musical Król Lew zdobyłnagrodę Tony i do dziś pozostaje dziewiątym najdłużej nie schodzącym z afiszy spektaklem w historii Broadwayu. Wśród pozostałych filmów animowanych, do których muzykę stworzył Zimmer, należy wymienić takie filmy jak: Simpsonowie, Kung Fu Panda oraz Madagaskar: Ucieczka do Afryki (w ramach współpracy z will.i.am’em). Współpracował m.in. przy czterech piosenkach do Mustanga z Dzikiej Doliny, wykonywanych przez Bryana Adamsa, m.in. przy nominowanej do Złotego Globu Here I Am.

W swej karierze, Zimmer dał się poznać jako kompozytor posiadający wyjątkową zdolność wprawnego poruszania się pomiędzy gatunkami – tworzył muzykę zarówno do mniejszych produkcji i filmów komediowych (takich jak Wożąc panią Daisy, Zielona karta Petera Weira, Prawdziwy romans Tony’ego Scotta, Thelma i Louise Ridley’a Scotta, Lepiej być nie może Jamesa L. Brooksa, Lepiej późno niż później i Holiday Nancy Meyers), jak i do wielkich hitów kinowych (Karmazynowy przypływ Tony’ego Scotta, Mission: Impossible 2 Johna Woo, Hannibal i Helikopter w ogniu Ridley’a Scotta, Ostatni Samuraj Edwarda Zwicka, cykl Piraci z Karaibów Gore’a Verbinskiego, Batman – Początek Christophera Nolana i Kod da Vinci Rona Howarda).

Poza niezrównanym tempem, z jakim Zimmer przyjmuje kolejne zlecenia, najbardziej uderzające w twórczości kompozytora jest jego nowatorskie podejście do gatunków muzycznych i odkrywanie ich na nowo. Tu same za siebie mówią ścieżki dźwiękowe Zimmera – czy to do dramatów, takich jak Rain Man Levinsona, filmów akcji – Czarny deszcz Ridely’a Scotta, filmów wojennych – Cienka czerwona linia Terrence’a Malicka, czy mrocznego, opartego na świecie komiksów Mrocznego Rycerza Christophera Nolana, za którą otrzymał nagrodę Grammy.

To nietuzinkowe podejście zaowocowało także kolejnym Złotym Globem, przyznamy za muzykę do filmu historycznego Gladiator. Na całym świecie sprzedano ponad 3 mln płyt ze ścieżką dźwiękową, a niedługo potem pojawił się drugi album Gladiator: More Music from the Motion Picture.

Zimmer nigdy nie zrezygnował z pasji wykonawczej, która towarzyszyła mu od początków kariery i w 2000 roku, po raz pierwszy zagrał swoją muzyką na żywo, podczas koncertu w ramach 27. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Flandrii w Gandawie. Wraz ze 100-osobowym składem orkiestry i równie licznym chórem, wykonał wersje koncertowe swoich wybranych dzieł, w nowych aranżacjach na orkiestrę. Koncert został zarejestrowany przez wytwórnię Decca i wydany jako album koncertowy „The Wings of a Film: The Music of Hans Zimmer.”

Duch współpracy oraz potrzeba dzielenia się wiedzą także nigdy nie opuściły Zimmera – w Santa Monica założył musicalowy „think tank” Remote Control Productions, pielęgnujący rozwój młodych talentów w świecie kompozycji. To dzięki niemu karierę rozpoczęło wielu uznanych dzisiaj kompozytorów muzyki filmowej i telewizyjnej, m.in. John Powell (trylogia Bourne’a), Harry-Gregson Williams (Shrek, Bridget Jones: W pogoni za rozumem), Geoff Zanelli (Disturbia), Heitor Pereira (Ciekawski George, Jak ukraść księżyc 1 i 2, Smerfy 1 i 2), Henry Jackman (Potwory kontra obcy, G.I. Joe: Odwet, Ralph Demolka, Turbo), James Dooley (Gdzie pachną stokrotki), James Levine (Bez skazy, Układy, Podkomisarz Brenda Johnson, Glee), Ramin Djawadi (Pacific Rim, Iron Man, Gra o Tron), Rupert Gregson-Williams (Hotel Rwanda, Żona na niby, Duże dzieci, Duże dzieci 2), Steve Jablonsky (cykl Transformers), czy Trevor Morris (Dynastia Tudorów).

Zimmer otrzymał w sumie 10 nominacji do Złotych Globów, 10 nominacji do nagrody Grammy i 9 do Oscara — ostatnią za muzykę do Incepcji Christophera Nolana. Ta nowatorska i przejmująca ścieżka dźwiękowa została uhonorowana tytułem Najlepszej Muzyki roku 2010 przez rzeszę krytyków, a ponadto przyniosła mu nominacje do takich nagród jak BAFTA, Złoty Glob, Grammy oraz Critics Choice Award. Pośród innych tytułów nominowanych do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej warto wymienić Sherlocka Holmesa, Rain Mana, Gladiatora, Króla Lwa, Lepiej być nie może, Żonę pastora, Cienką czerwoną linię oraz Księcia Egiptu. National Board Review uhonorowała Zimmera prestiżową nagrodę za całokształt twórczości w dziedzinie muzyki filmowej, a od grudnia 2010 roku artysta ma także swoją Gwiazdę w Alei Gwiazd w Hollywood. Z kolei, w 2012 roku był Dyrektorem Muzycznym 84. edycji rozdania Oscarów.

Wśród ostatnich filmów kompozytora znalazły się: Niesamowity Spider-Man 2, Zniewolony. 12 Years a Slave Steve’a McQueena, Wyścig Rona Howarda, Człowiek ze stali Zacka Snydera, Syn Boży, Jeździec znikąd, Mroczny rycerz powstaje, Interstellar (przy którym, już po raz piąty od czasów Incepcji, współpracował z reżyserem Christopherem Nolanem), Madagaskar 3, Sherlock Holmes: Gra cieni Guy’a Ritchie, Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach, w reżyserii Roba Marshalla, Kung Fu Panda 2, Rango Gore’a Verbinskiego, Megamocny, Skąd wiesz?To skomplikowane Nancy Meyers; Kung Fu Panda, Madagaskar 2, Frost / Nixon, oraz Anioły i demony Rona Howarda. Zimmer skomponował także muzykę do tytułowej sekwencji popularnego miniserialu historycznego z 2013 roku, The Bible Marka Burnetta.