Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
23.04.2017

Najlepsi wolontariusze poszukiwani!

News
News
11.04.2017

Ruszyła ogólnopolska kampania
10. FMF!

News
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Brian Tyler
Brian Tyler
Trevor Morris
Trevor Morris
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Home

Alexandre Desplat

Alexandre Desplat
Alexandre Desplat
Alexandre Desplat jest kompozytorem, orkiestratorem i dyrygentem, twórcą ponad stu ścieżek dźwiękowych, które przyniosły mu wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, w tym osiem nominacji oraz Oscara za najlepszą muzykę do filmu. Tym sposobem artysta stał się jednym z najbardziej godnych dziedziców francuskich mistrzów sztuki tworzenia muzyki filmowej.

Jako prawdziwy miłośnik kina, Desplat opiera swoje kompozycje nie tylko na talencie muzycznym, ale także na swoim rozumieniu kina, które pozwala na komunikację z reżyserami na kontakt na bardzo głębokim poziomie. Inspiracja pracami Maurice’a Jarre’a, Bernarda Hermanna, Nino Roty oraz Georgesa Delerue sprawiła, że artysta od wczesnych lat wyrażał chęć zajęcia się komponowaniem muzyki filmowej, ale podjął decyzję dopiero po usłyszeniu ścieżki dźwiękowej do „Nowej Nadziei” autorstwa Johna Williamsa.

 

Artysta wychowywał się w mieszanej kulturowo rodzinie. Jego rodzice - ojciec z Francji, matka z Grecji - studiowali i wzięli ślub w Kalifornii, a młody Alexandre dorastał słuchając różnorodnej muzyki - od francuskich klasyków, Ravela i Debussy’ego, przez world music, aż do jazzu. Początkowo artysta studiował grę na fortepianie oraz na trąbce, zanim wybrał flet jako główny instrument, zgłębiając jednocześnie wiedzę na temat muzyki brazylijskiej oraz afrykańskiej. W późniejszym czasie zainspirowało go to do współpracy z Carlinhosem Brownem oraz Rayem Lemą. Komponując muzykę na potrzeby kina oraz telewizji, Desplat nawiązał też intensywną współpracę z teatrami - w tym z francuskim Teatrem Narodowym, co pozwoliło mu na zrozumienie wyzwań, jakie stawia przed kompozytorem konieczność ostrożnego i dokładnego dostrojenia muzyki do gry poszczególnych aktorów.

 

Podczas nagrań do swojego pierwszego filmu, kompozytor spotkał wybitną skrzypaczkę, Dominique "Solrey" Lemonnier, z którą nawiązał długotrwała współpracę artystyczną. W krótkim czasie stała się ona jego ulubioną solistką, koncertmistrzynią, dyrektorem artystycznym oraz żoną. Dzięki swojej kreatywności oraz zmysłowi do interpretacji artystka zainspirowała kompozytora i miała olbrzymi wpływ na jego proces twórczy. Wspólnie para stworzyła nowy sposób wykorzystywania instrumentów smyczkowych w muzyce filmowej.

 

Po stworzeniu muzyki do 50 europejskich produkcji stworzonych przez legendy kina, jak na przykład Philippe de Broca oraz Francis Girod, w 2003 roku artysta wybił się w Hollywood ze swoją poruszającą muzyką do „Dziewczyny z Perłą” Petera Webbera, która została nominowana między innymi do Złotych Globów, nagrody BAFTA oraz Europejskich Nagród Filmowych. Jego wybitne ścieżki dźwiękowe do produkcji Jacquesa Audiarda były przykładem nowego głosu muzycznego, a kompozycja do „W rytmie serca” (2005) zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia festiwalu filmowym Berlinale oraz pierwszego Cezara.

 

Wkrótce kompozytor zajął się rozwojem swojej kariery w Stanach Zjednoczonych, jednocześnie stale współpracując z europejskimi reżyserami. Rezultatem współpracy była muzyka do „Syriany” Stephena Gaghana, „Narodzin” Jonathana Glazera, „Osaczonego” Florenta Siri oraz „Proroka” Jacquesa Audiarda.

 

W 2007 roku artysta otrzymał pierwszą nominację do Oscara za muzykę do „Królowej” w reżyserii Stephena Frearsa, za którą otrzymal pierwszą Europejską Nagrodę Filmową. Jeszcze tego samego roku Desplat zdobył także Złoty Glob, Nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles oraz World Soundtrack Award za muzykę do filmu „Malowany welon” Johna Currana.

 

W 2008 roku stworzył muzykę do filmów „Ostrożnie, pożądanie”, oraz „Ciekawego przypadku Benjamina Buttona”, za który został ponownie nominowany do Oscara, nagrody BAFTA oraz Złotego Globu.

 

Współpraca z Romanem Polańskim przy „Autorze widmo” w 2010 roku rozpoczęła inspirującą relację oraz pozwoliła artyście na zdobycie drugiego Cezara oraz Europejskiej Nagrody Filmowej. W tym samym roku jego muzyka do drugiej części Sagi Zmierzhch - „Księżyca w nowiu” zdobyła status platynowej płyty, artysta napisał także ścieżki dźwiękowe do „Coco Chanel” Anne Fontaine oraz „Jak zostać królem” Toma Hoopera. Ostatni album został wielokrotnie nagrodzony - artysta otrzymał nagrody Grammy oraz BAFTA, został także nominowany do Oscara oraz Złotych Globów - po raz czwarty i piąty.

 

W latach 2010-2011 Desplat pracował nad ścieżkami dźwiękowymi do dwóch części filmu „Harry Potter i Insygnia Śmierci” w reżyserii Davida Yatesa, które odniosły olbrzymi sukces w kinach na całym świecie. Mimo to artysta pozostał aktywny i w samym 2011 roku stworzył dziewięć kolejnych ścieżek dźwiękowych do filmów takich, jak „Drzewo życia”, „Fantastyczny Pan Lis”, „Córka studniarza” oraz „Idy marcowe”.

 

W 2012 roku kompozytor stale współpracował z reżyserami w Europie, między innymi Kathryn Bigelow („Wróg numer 1”), Matteo Garrone, Gillesem Bourdosem („Renoir”), Jérôme Salle („Zulu”) Wesem Andersonem ("Kochankowie z Księżyca”) oraz Jacquesem Audiardem („Kości i rdza”). Za ostatni album artysta otrzymał trzeciego Cezara. Niedługo potem Desplat stworzył także muzykę do Oscarowego „ARGO” w reżyserii Bena Afflecka, sama kompozycja została nominowana do nagrody BAFTA, Złotego Globu oraz - ponownie - do Oscara.

 

W 2013 roku artysta został ponownie nominowany do nagrody BAFTA oraz Oscara, tym razem za „Tajemnicę Filomeny”, artysta skomponował też muzykę do „Obrońców skarbów” Clooneya oraz „Wenus w futrze” Polańskiego.

 

W 2014 roku kompozytor pracował nad muzyką do „Godzilli” Garetha Edwardsa i otrzymał rzadką podwójną nominację do Oscara - za „Grę Tajemnic” oraz „Grand Budapest Hotel”, dzięki któremu zdobył nagrodę BAFTA, Grammy oraz upragnionego Oscara.

 

W 2012 roku artysta był członkiem jury Festiwalu w Cannes, a dwa lata później był pierwszym kompozytorem, który został przewodniczącym jury podczas festiwalu Mostra di Venezia. Aby uczcić swoją wieloletnią współpracę z London Symphony Orchestra, artysta poprowadził zespół podczas koncertu przedstawiającego jego największe dokonania, który odbył się w grudniu 2014 roku w londyńskim Barbican Theater.