Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
07.12.2017

Opowieść stara jak świat. Dzień Dziecka z...

News
News
30.11.2017

Ogłaszamy program FMF 2018!

News
Home FMF Awards

Laureat 2018 - Michael Nyman

Rada merytoryczna Kilar Award wyróżniła brytyjskiego twórcę za czerpanie inspiracji z korzeni muzyki oraz za umiejętność tworzenia muzycznych metafor, które pozwalają widzowi na czytanie między filmowymi wierszami.

Dbałość o etos i tradycję sztuki kompozytorskiej, oryginalność języka muzycznego, wszechstronność twórcza, mistrzostwo warsztatowe, czytelność i autonomiczność ścieżek dźwiękowych – to główne kryteria wyboru laureata Nagrody im. Wojciecha Kilara. Czwartym w historii zdobywcą tego prestiżowego wyróżnienia będzie brytyjski kompozytor Michael Nyman, twórca muzyki m.in. do nagrodzonego trzema Oscarami Fortepianu Jane Campion. Nyman odbierze statuetkę 29 maja 2018 roku w Katowicach podczas koncertu inaugurującego jedenastą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Nagroda im. Wojciecha Kilara została ustanowiona przez prezydentów Krakowa i Katowic z myślą o twórcach, którzy wzorem patrona tego wyróżnienia pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, w uznaniu ich zasług na polu osiągnięć światowej muzyki filmowej. „Nominujemy twórców, którzy, podobnie jak niegdyś Wojciech Kilar, stawiają muzykę filmową na równi z muzyką autonomiczną, poświęcając jej wiele uwagi i skupienia. Ustanowienie tego wyróżnienia ma trzy cele: pierwszym jest pielęgnowanie pamięci o wybitnym kompozytorze, jakim był Kilar, drugim – uhonorowanie oryginalnych twórców, którzy swoją sztuką nawiązują do ludowych wzorców i narodowych tradycji muzycznych, trzecim – współpraca kulturalna i filmowa Krakowa i Katowic” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Pierwszym laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara (2015) został amerykański kompozytor i zdobywca Oscara za muzykę do Fridy, Elliot Goldenthal. W kolejnym roku wyróżnienie odebrał francuski twórca Alexandre Desplat – autor oscarowej ścieżki dźwiękowej do Grand Budapest Hotel. W 2017 roku statuetka powędrowała do Howarda Shore’a – trzykrotnego zdobywcy Oscara (Władca Pierścieni) i Złotego Globu, twórcy ścieżek dźwiękowych do niemal stu obrazów reprezentujących różne gatunki filmowe.

Laureatem Kilar Award 2018 będzie Michael Nyman – brytyjski kompozytor, muzykolog i pianista, autor około osiemdziesięciu partytur filmowych, a także utworów symfonicznych i kameralnych, oper i muzyki do gry video Enemy Zero. Nyman jest absolwentem Royal Academy of Music (kompozycja, fortepian) i King’s College (muzykologia) w Londynie. Swoją karierę rozpoczął od krytyki muzycznej i badań nad rumuńską muzyką ludową. Interesowała go także twórczość Johna Cage’a i jej wpływ na muzykę kompozytorów współczesnych – w 1974 roku opublikował swoje wnioski w pracy zatytułowanej Experimental Music: Cage and Beyond. W sztuce kompozytorskiej szczególnie ceni operę – sam jest autorem muzyki do kilku dzieł, a wśród najsłynniejszych tytułów w jego dorobku znajdują się: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem z 1986, Facing Goya z 2000 i Man and Boy: Dada z 2003 roku.

Na srebrnym ekranie zadebiutował w latach siedemdziesiątych, nawiązując niemal od razu stałą współpracę ze słynnym postmodernistycznym reżyserem Peterem Greenawayem. Historia kina zawdzięcza Nymanowi wprowadzenie do muzyki filmowej minimalizmu – samego terminu w odniesieniu do muzyki kompozytor użył po raz pierwszy jeszcze w 1968 roku, w artykule zatytułowanym Minimal Music, opublikowanym w brytyjskim magazynie „The Spectator”. Zdaniem polskiej muzykolog Anny G. Piotrowskiej ten typ muzyki w filmie miał „sprzyjać personalizacji przedstawianych w nim treści”. Nyman podczas swojej piętnastoletniej współpracy z Greenawayem stworzył model partytury filmowej opartej na tradycyjnych elementach języka kompozytorskiego po mistrzowsku połączonych z nowoczesną stylistyką muzyczną. Podstawą ścieżek dźwiękowych do takich arcydzieł kina postmodernistycznego, jak Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (1989) czy opętana magią liczb Wyliczanka (1988) uczynił prostotę współbrzmień, jednostajną rytmikę i uporczywą powtarzalność jednego motywu muzycznego. Największą popularność przyniósł mu jednak minimalistyczny soundtrack skomponowany w 1993 roku do dramatu kostiumowego Fortepian w reżyserii Jane Campion. Płyta ze ścieżką dźwiękową z Fortepianu sprzedała się w nakładzie ponad trzech milionów egzemplarzy.

Rada merytoryczna Nagrody im. Wojciecha Kilara wyróżniła Michaela Nymana za oryginalność muzyki filmowej tworzonej zarówno w ścisłym związku z fabułą, jak i przeciwstawiającej się obrazowi i odkrywającej znaczenia i sensy niewidoczne na ekranie i nieujęte w dialogach postaci. Członkowie kapituły docenili także jego podejście do tradycji muzycznej – „Jego studia nad rumuńskimi pieśniami ludowymi przypominają uwielbienie i szacunek dla dziedzictwa właściwe patronowi Nagrody, Wojciechowi Kilarowi, i pokazują, że korzenie muzyki mogą być wybornym źródłem inspiracji i emocji. Nyman wykazuje głębokie zrozumienie wobec złożoności świata i sztuki, które jednocześnie pozwala mu tłumaczyć ją na najbardziej uniwersalny z języków – język muzyki” – czytamy w uzasadnieniu wyboru.

Czwarty w historii laureat Nagrody im. Wojciecha Kilara będzie gościem honorowym 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, który odbędzie się w dniach 29 maja – 5 czerwca 2018 roku. Michael Nyman odbierze wyróżnienie podczas gali inaugurującej festiwal w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. W programie wieczoru, poza wręczeniem nagrody, znajdzie się też koncert, w czasie którego wybrzmi m.in. suita Nymana z filmu Fortepian – przy instrumencie zasiądzie sam kompozytor.

Fot. Fernando Aceves

Nagroda Kilara

Nagroda Kilara jest wręczana wyjątkowym i oryginalnym kompozytorom muzyki filmowej za całokształt twórczości.

Nominowani są do niej twórcy, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania, samodzielnie tworzący instrumentację, piszący utwory, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności, kompozytorzy sprawnie posługujący się językiem muzycznym, kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą. Zobacz więcej