Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
16.03.2017

All is Film Music

News
News
09.03.2017

Koncert monograficzny z muzyką polskiego...

News
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Brian Tyler
Brian Tyler
Trevor Morris
Trevor Morris
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Home

„Scoring4Polański”w Katowicach

Dwóch laureatów Oscara – Roman Polański i Alexandre Desplat – gośćmi uroczystej Gali Muzyki Polskiej. 9. Festiwal Muzyki Filmowej otwarty!
„Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie i Kilarze” – powiedział Alexandre Desplat podczas gali „Scoring4Polański”, otwierającej 9. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Laureat Oscara za muzykę do filmu „Grand Budapest Hotel” odebrał wczoraj w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach drugą w historii Nagrodę im. Wojciecha Kilara, ustanowioną przez prezydentów Krakowa i Katowic.

 

9. edycja FMF ruszyła pełną parą – już od poniedziałku grupa młodych kompozytorów, wyłonionych spośród osób zgłaszających swoje kandydatury do FMF Young Talent Award, uczestniczyła w zajęciach Master Classes oraz sesji nagraniowej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Uroczyste słowa „9. Festiwal Muzyki Filmowej zostaje otwarty” padły jednak dopiero we wtorek wieczorem, podczas drugiej w historii „Gali Muzyki Polskiej”, w całości poświęconej twórczości jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina – Romana Polańskiego.

 

Inauguracja FMF po raz pierwszy miała miejsce w siedzibie NOSPR w Katowicach - budynku szczególnym dla bohatera wieczoru, bo ściśle powiązanym z losami jego przyjaciela i jednocześnie patrona głównej festiwalowej Nagrody, Wojciecha Kilara. „Nie ma lepszego miejsca na tę uroczystość, niż budynek NOSPR, którego ambasadorem był właśnie Kilar” – powiedział podczas koncertu prezydent Katowic, Marcin Krupa.

 

Dla Romana Polańskiego nie tylko nowa siedziba orkiestry, ale i całe Katowice wiążą się jednoznacznie z nazwiskiem przyjaciela. „Ja właściwie tego miasta wcześniej nie znałem, bo bywałem w nim tylko jako osiemnastolatek, gdy trenowałem jazdę na rowerze i docierałem z Krakowa aż tutaj. Dopiero kiedy zacząłem współpracę z Wojtkiem, odwiedzałem Katowice częściej, ale raczej nie bywałem w centrum – zawsze lądowaliśmy u niego w domu na Brynowie albo w restauracji Chopin”– wyjaśniał reżyser podczas spotkania poprzedzającego galę.

 

Ich znajomość rozpoczęła się w czasach studenckich; spotykali się towarzysko jeszcze na przełomie lat 50. i 60., później ich kontakt się urwał. Polański odezwał się ponownie dopiero po trzydziestu latach, gdy Kilar miał już za sobą hollywoodzki debiut i prestiżową nagrodę ASCAPu, za muzykę do „Bram Stoker’s Dracula” F.F. Coppoli. Przyjaźń odżyła i zaowocowała trzema wspólnymi filmami: teatralnym w charakterze dramatem Śmierć i dziewczyna w 1994, klimatycznym horrorem „Dziewiąte wrota” w 1999 i oscarowym „Pianistą”w 2002.

 

Zarówno kultowa muzyka Kilara, jak i najsłynniejsze jazzowe motywy Krzysztofa Komedy oraz topowe tematy innych kompozytorów związanych z twórczością Romana Polańskiego zabrzmiały wczoraj w wypełnionej po brzegi siedzibie NOSPR. Były fragmenty ścieżek dźwiękowych Philippe’a Sarde’a do filmów „Tess” i „Lokator”, była muzyka Ennia Morriconego z „Frantica”, było też oscarowe „Chinatown” z oprawą muzyczną Jerry’ego Goldsmitha i nagrodzona Cezarem muzyka Kilara do „Pianisty”. Na estradzie – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Gandawie i jednocześnie dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta projektu „Star Wars in Concert” – Dirka Brossé. Słynną wokalizę Wojciecha Kilara, umieszczoną przez Polańskiego na napisach końcowych „Dziewiątych wrót”, zaśpiewała sopranistka Wioletta Chodowicz; kultową kołysankę z Dziecka Rosemary oraz balladę z pierwszej fabuły Polańskiego – „Nóż w wodzie” – usłyszeliśmy z kolei w wykonaniu światowej legendy trąbki jazzowej, Tomasza Stańki. Specjalnie na potrzeby festiwalu porywające aranżacje jazzowych tematów Krzysztofa Komedy („Matnia”, „Nieustraszeni pogromcy wampirów”, kołysanka z dyplomowej etiudy „Dwaj ludzie z szafą”) przygotował wybitny polski saksofonista Maciej Obara, ze swoim kwartetem w składzie: Dominik Wania przy fortepianie, Ole Morten Vågan na kontrabasie i Gard Nilsen na perkusji (gościnnie z kwartetem Obary wystąpił Tomasz Stańko). I wreszcie, na finał wieczoru – elektryzujące, pełne witalności suity orkiestrowe z filmów „Rzeź” oraz „Autor widmo”, skomponowane dla festiwalowej publiczności przez laureata tegorocznej Nagrody im. Wojciecha Kilara – francuskiego kompozytora Alexandre’a Desplata.

 

„Pierwszy raz usłyszałem muzykę Kilara, jak miałem dziewiętnaście lat”– wspominał patrona nagrody niedawny zdobywca Oscara. „To była ścieżka dźwiękowa do Draculi Coppoli, później odkryłem także partyturę do Portretu Damy Jane Campion. Zafascynowała mnie z jednej strony jego artystyczna wolność, z drugiej kompozytorska precyzja i absolutnie zachwycający, czysto klasyczny background. Kilar to prawdziwy mistrz orkiestracji i wyrazistej melodii.”

 

Nagroda im. Wojciecha Kilara przyznana została już po raz drugi – w ubiegłym roku pierwszą w historii statuetkę odebrał amerykański kompozytor i laureat Oscara, Elliot Goldenthal. Wyróżnienie zostało ustanowione przez prezydentów Krakowa i Katowic, w uznaniu zasług na polu światowej muzyki filmowej i z myślą o twórcach, którzy – wzorem patrona – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Obok symbolicznego trofeum obejmuje ufundowanie sesji nagraniowej z udziałem sekcji smyczkowej wybranej orkiestry krakowskiej lub śląskiej bądź – w zależności od decyzji laureata – organizację pełnego koncertu z retrospektywą jego dzieł, podczas kolejnej edycji FMF. W Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają: Roman Polański, Andrzej Wajda, Krzysztof Penderecki oraz Krzysztof Zanussi.

 

Rada Merytoryczna Nagrody, w której skład wchodzą przedstawiciele najważniejszych Instytucji Kultury w Polsce, wskazała tegorocznego zwycięzcę jednogłośnie. Alexandre Desplat został uhonorowany za kunsztowną dramaturgię tematów filmowych, po mistrzowsku dopasowanych do charakteru aktorów i podkreślających ich grę, ale także za imponującą aktywność w kinie (z ok. 140. ścieżek dźwiękowych trzy pochodzą z filmografii Polańskiego – „Wenus w futrze”, „Rzeź” i „Autor widomo”), nadawanie obrazowi nowego wymiaru i wybitne wyczucie filmowo-muzycznego rzemiosła. Statuetkę odebrał przy dźwiękach „Fanfary”, skomponowanej przez Wojciecha Kilara z okazji przyznania Andrzejowi Wajdzie Oscara za całokształt twórczości i podarowanej przez reżysera Festiwalowi Muzyki Filmowej w Krakowie. Dziękując za prestiżowe wyróżnienie podkreślił, że zarówno ono, jak i jego pierwsza wizyta w Polsce nie byłyby możliwe, gdyby nie znajomość z Romanem Polańskim. „Wszystkie polskie fascynujące cechy, które dostrzegam wkoło, widzę też w jego osobie. A dziś nauczyłem się od niego jeszcze jednej rzeczy – polskiego słowa: dziękuję! zakończył swoją przemowę wzruszony Desplat.

 

Koncert „Scoring4Polański” powtórzymy w środowy wieczór, tym razem w krakowskim Centrum Kongresowym ICE; Alexandre Desplat spotka się ze swoimi fanami w czwartek, 26 maja 2016 o godz. 17.00, w Centrum Festiwalowym w Pałacu Krzysztofory w Krakowie.