Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
27.07.2017

Wiedźmin jedzie na Teneryfę!

News
News
25.05.2017

10. FMF zakończony!

News
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Trevor Morris
Trevor Morris
Jan A.P. Kaczmarek
Jan A.P. Kaczmarek
Home

Kraków światową stolicą muzyki filmowej

Tego jeszcze nie było: do Krakowa zjeżdżają już najgorętsze nazwiska muzyki filmowej, m.in. Don Davis, Trevor Morris, Craig Armstrong, Jan AP Kaczmarek czy Abel Korzeniowski, a także eksperci branży filmowej Hollywood m.in.: Michael Todd, Daniel Carlin, Dennis Sands, Robert Elhai, mikserzy, producenci sesji nagraniowych, aranżerzy, reżyserzy dźwięku. W organizowanym podczas FMF Forum Audiowizualnym weźmie udział 40 młodych kompozytorów z kraju i zagranicy.
To naturalna konsekwencja wypracowanych przez lata kontaktów, partnerstw z najważniejszymi ośrodkami branży filmowej, ale także rozpoznawalna za oceanem marka festiwalu, o którym regularnie wspominają zarówno The Hollywood Reporter jak i najważniejsze medium codzienne branży Variety. Festiwal stał się naturalnym miejscem współpracy dla przedstawicieli szeroko pojętej branży filmowej – podkreśla Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które wraz z radiem RMF Classic organizuje festiwal.

Forum łączy się także z międzynarodowym konkursem na kompozycję filmową. Aż 54 młodych kompozytorów wysłało swoje partytury do etiudy Marka Gajowskiego Ciemna strona księżyca. Jury, obradujące pod przewodnictwem Roberta Townsona - szefa Varèse Sarabande, najważniejszej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową – zakwalifikowało 32 prace, a także wybrało suitę, która zabrzmi podczas Wielkiej Gali Muzyki Filmowej 28 września, w Hali Ocynowni ArcelorMittal Poland. Laureat otrzyma statuetkę FMF YOUNG TALENT AWARD, a jego muzykę wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą angielskiego dyrygenta i kompozytora Gavina Greenaway’a, na co dzień prowadzącego sesje nagraniowe m.in. Hansa Zimmera, Jamesa Newtona-Howarda czy Johna Powella.
Oprócz Roberta Townsona w jury zasiedli i inni wybitni eksperci. Na FMF poprowadzą kursy mistrzowskie i zajęcia praktyczne organizowane w najnowocześniejszych europejskich studio nagraniowych w Alwerni. W warsztatach organizowanych także na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Małopolskim Ogrodzie Sztuk będą mogli wziąć także udział fani festiwalu.

Po raz pierwszy uruchomiliśmy platforę edukacyjną dla młodych kompozytorów, którzy zamierzają budować swoją karierę na międzynarodowym rynku usług filmowych. Nazwaliśmy ją Forum Audiowizualnym, bo idea forum wyraża równość między partnerami, oznacza sposób uczenia się oparty na wymianie i przenikaniu się wiedzy i doświadczeń¬ - mówi Robert Piaskowski, pomysłodawca warsztatów i dyrektor programowy FMF.

Najwięcej zajęć w ramach Forum poprowadzą profesor Daniel Carlin i Dennis Sands,  Daniel Carlin - dyrektor prestiżowej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii: Thornton School of Music (USC), który pracował przy ponad 100 produkcjach jako kompozytor, dyrygent, supervisor i producent. Carlin tworzył program dla kompozytorów w Sundance Institute, przez 25 lat był w Komitecie Wykonawczym Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Na kursach mistrzowskich FMF poprowadzi zajęcia o procesie powstawania soundtracków, rolach w przemyśle filmowym i poszczególnych szczeblach powstawania muzyki filmowej. Towarzyszyć mu będzie zdobywca czterech nominacji do Oscara (za filmy Ekspres polarny, Cast Away - poza światem, Kontakt, Forrest Gump), laureat nagrody Grammy (za soundtrack do American Beauty) Emmy (Steve and Eydie Salute Irving Berlin). Dennis Sands - inżynier dźwięku, mikser, producent sesji nagraniowych, który pracował przy ponad 300 filmach, setkach odcinków seriali telewizyjnych, albumach muzycznych. Współpracował z wieloma kompozytorami, między innymi: Alanem Silvestrim, Dannym Elfmanem, Markiem Ishamem, Johnem Williamsem, Hansem Zimmerem, Thomasem Newmanem, Johnem Powellem, Jamesem Newtonem Howardem, Alexandrem Desplatem, artystami: Ellą Fitzgerald i Sarah Vaughn oraz reżyserami: Robertem Zemeckisem, Timem Burtonem, Robertem Redfordem.

O tajnikach filmowej orkiestracji i aranżacji opowie Robert Elhai – wieloletni orkiestrator Elliota Goldenthala i twórca orkiestracji do nagrodzonego Oskarem filmu Frida, a także wieloletni współpracujący orkiestrator Briana Tylera (Iron Man 3, Niezniszczalni, Dzieci Diuny) i Klausa Badelta (Piraci z Karaibów, Przysięga, Operacja Świt). Doskonale znany w Krakowie kompozytor, dyrygent i dyrektor festiwalu Fimucité, Diego Navarro będzie natomiast rozmawiał ze studentami jak budować muzyczne portrety i filmowe charaktery postaci, a kanadyjski kompozytor Trevor Morris opowie o tworzeniu muzyki do wielkich produkcji telewizyjnych, seriali, filmów i gier komputerowych.

Na niezwykły edukacyjny performance w Akademii Muzycznej zaprasza Pociąg Towarowy w założycielskim składzie: Marek Chołoniewski, Krzysztof Knittel, Włodzimierz Kiniorski oraz Piotr Bikont znani z nagrania muzyki do filmu Eden Andrzeja Czeczota. Zaprezentują projekt live, muzyczny i wizualny performance z elementami improwizacji, eksperymentu i interakcji z publicznością. Warsztaty Pociągu Towarowego pod nazwą Rekonstrukcja planu dźwiękowego w filmie niemym z wykorzystaniem urządzeń elektroakustycznych z elementami aranżacji elektronicznej i akustycznej to otwarta część Forum Audiowizualnego na FMF, dedykowana wszystkim tym, których interesuje dźwiękowe laboratorium dźwięku, muzyka w działaniu i tych wszystkich, którzy po prostu lubią słuchać ludzi z pasją bawiących się dźwiękiem.

Tajniki kariery kompozytorskiej zdradzi młodym kompozytorom Michael Todd – dyrektor ds. muzyki filmowej i telewizyjnej w Amerykańskim Związku Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), organizacji skupiającej 460 tysięcy kompozytorów muzyki. Todd będzie mówił o budowaniu relacji branżowych, specyfice praw autorskich, będzie dzielił się doświadczeniem konsultanta rozwoju karier zawodowych młodych kompozytorów i autorów tekstów. Od 13 lat produkuje i prowadzi słynne coroczne warsztaty ASCAP Television & Film Scoring Workshop. Ten czterotygodniowy intensywny „obóz” ma na celu edukowanie i promowanie nowej generacji początkujących twórców filmowych z całego świata i zapewnienie im dostęp do najlepszych zasobów. Podobne zajęcia dotyczące funkcjonowania biznesu filmowego w Hollywood poprowadzi Robert Messinger jeden z najpotężniejszych agentów branży, właściciel First Artists Management, butikowej agencji reprezentującej czołowych kompozytorów muzyki filmowej oraz music supervisorów, m.in. Alberto Iglesiasa (Szpieg), Mychaela Dannę (Życie Pi), Howarda Shore’a, Gustava Santaolallę (Brokeback Mountain), Rachel Portman (Czekolada) – opowie on słuchaczom o muzyce filmowej, jako o biznesie i o jej związku z innymi sektorami przemysłu filmowego.

O związkach ekologii i muzyki opowie Valgeir Sigurðsson producent, kompozytor, muzyk i twórca najlepszego studia nagraniowego Greenhouse Studios w Reykjavíku. Jest twórcą wydawnictwa Bedroom Community. Jego kariera rozkwitła w 1998 roku dzięki Björk, która zakontraktowała Valgeira do nagrania skomponowanej przez nią ścieżki do filmu Tańcząc w ciemnościach Larsa Von Triera. Kompozytor spotka się z młodzieżą w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, aby opowiedzieć o swojej pasji do muzyki, tworzenia, ale także o odpowiedzialności artystów za naturę.

Otwarte dla publiczności będą także spotkania z Ablem Korzeniowskim – autorem muzyki do filmów Jerzego Stuhra (Duże zwierzę i Pogoda na jutro), Toma Forda (Single Man), Madonny (W.E.), a ostatnio stworzył ścieżkę dźwiękową do nakręconego w Disney World postmodernistycznego obrazu Escape from Tomorrow (reż. Randy Moore), z Trevorem Morrisem, ale także z Alberto Iglesiasem, od 18 lat stale współpracującego z Pedro Almodóvarem, ale także z najbardziej awangardowymi hiszpańskimi reżyserami (Carlos Saura, Bigas Luna, Julio Medem), Oliverem Stonem, Johnem Malkovichem, Markiem Fosterem, Stevenem Soderberghiem.

Spotkanie z Alberto Iglesiasem poprowadzi Simon Greenaway - kompozytor, pianista na stałe współpracujący z takimi artystami, jak Bryan Adams, Gary Barlow, Harry Gregson Williams czy The Lemonheads, Davidem Arnoldem, Patrickiem Doylem, Johnem Powellem. Jest dyrektorem ds. filmu i telewizji na Wielką Brytanię/Europę ASCAP, a w 2011 roku został członkiem zarządu World Soundtrack Awards.

Odczuwamy ciągle istotną potrzebę systemowego i zaawansowanego kształcenia w zakresie kompozycji funkcjonalnych tworzonych na użytek nowych mediów – tematu zasadniczo nieobecnego w programach większości uczelni artystycznych w formie zintegrowanej i ukierunkowanej na karierę międzynarodową. Festiwal chce służyć swoim doświadczeniem, zdobytą międzynarodową pozycją, zaufaniem branży i kontaktami profesjonalnymi z młodymi twórcami planującymi karierę na międzynarodowym rynku usług tego typu – mówi Piaskowski.

W bogatym kalendarium spotkań, warsztatów, projekcji filmowych i koncertów bardzo oczekiwane jest także otwarte dla publiczności spotkanie z dwukrotnym zdobywcą nagrody Emmy, dyrygentem i aranżerem, autorem muzyki do kultowej trylogii Matrix – Donem Davisem. Davis skomponował muzykę do licznych amerykańskich seriali telewizyjnych, gier video, a także do filmów kinowych, takich jak Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu czy Park Jurajski III, oraz do jednego z pierwszych filmów braci Wachowskich Brudne pieniądze z 1996 roku.
Na Festiwalu pojawi się wiele znakomitych nazwisk muzyki filmowej. Nadworny kompozytor Wernera Herzoga, Ernst Reijseger, wspomniany już Valgeir Sigurðsson, a w urodzinowej Gali Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic, wezmą udział, m.in. Michał Lorenc, Jan A.P. Kaczmarek, Abel Korzeniowski, Diego Navarro, James Newton Howars, Craig Armstrong, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris i Gavin Greenaway. Przypomnijmy także, że w finale festiwalu zabrzmi superprodukcja Matrix w wersji symultanicznej z muzyką na żywo. Koncert poprowadzi kompozytor, Don Davis.