Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
13.10.2017

Premiera ścieżki do „Belfra”

News
News
03.10.2017

Znamy daty nadchodzącej edycji FMFu!

News
Home

Gala muzyki polskiej: Scoring4Wajda

Dumny jestem z tego, co osiągnął patron tego wyróżnienia – powiedział Elliot Goldenthal podczas wczorajszej Gali Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda, odbierając pierwszą w historii Nagrodę im. Wojciecha Kilara. Wieczorny koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków był pierwszą odsłoną cyklu Scoring4Directors, zaplanowanego na tę i kolejne edycje Festiwalu.

Drugi dzień 8. Festiwalu Muzyki Filmowej był intensywny – jeszcze przed wieczorną galą można było uczestniczyć w czterech otwartych spotkaniach zorganizowanych w kulturalno-biznesowej wizytówce miasta – ICE Kraków. W samo południe o tajnikach warsztatu kompozytora video games rozmawiali Trevor Morris (Dragon Age: Inquisition), Michael Gluck (założyciel VG Market, firmy zajmującej się badaniem rynku gier video), Marcin Przybyłowicz (Wiedźmin III) i Daniel Licht (Dishonored). Po południu amatorzy muzyki do gier spotkali się z członkami zespołu Critical Hit, a miłośnicy polskich ścieżek dźwiękowych – z Bartoszem Chajdeckim (Bogowie), Łukaszem Targoszem (Wataha), Maciejem Zielińskim (Kryminalni) i Janem Sanejko, ubiegłorocznym laureatem głównej nagrody festiwalowej Young Talent Award. Tuż przed wieczornym koncertem festiwalowicze uczestniczyli w spotkaniu dotykającym fenomenu „krwawych” soundtracków i niekonwencjonalnych brzmień. Gośćmi panelu byli Atli Örvarsson (Hansel i Gretel: Łowcy czarownic) i Daniel Licht (Dexter).

 

Ukoronowaniem dnia była z pewnością Gala Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda, w całości poświęcona muzyce do filmów i spektakli teatralnych Andrzeja Wajdy. – Kraków jest dla mnie miejscem szczególnym, a ten wieczór czymś zupełnie nadzwyczajnym – powiedział publiczności wzruszony reżyser, po końcowej owacji i brawach na stojąco. Gala rozpoczęła się fanfarą napisaną przez Wojciecha Kilara z okazji otrzymania przez Wajdę Oscara za całokształt twórczości, dalej - słynnym Polonezem jego autorstwa, skomponowanym na potrzeby filmu Pan Tadeusz jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć. Muzyce towarzyszyły fragmenty filmów wyświetlane na ekranie; była m.in. Zemsta, Ziemia obiecana i Smuga Cienia, wspólna suita z Niewinnych czarodziejów i Przekładańca, wybrane sceny z Pokolenia, Tataraku, Katynia, Człowieka z żelaza i Polowania na muchy. Na estradzie – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha, Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio, Chór Filharmonii Krakowskiej i soliści, m.in. Joanna Słowińska (wokaliza w suicie z Człowieka z marmuru) i Marek Bałata (partia solowa w spektaklu Klątwa). Wśród publiczności znakomici goście - Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, Zygmunt Konieczny, Julie Taymor i Elliot Goldenthal: laureat Oscara, uhonorowany wczoraj Nagrodą im. Wojciecha Kilara.

 

Jesteśmy szczęśliwi, że statuetka Nagrody Kilara zostanie przekazana jednemu z najwybitniejszych kompozytorów muzyki współczesnej – powiedział dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, wręczając wyróżnienie kompozytorowi w obecności prezydentów miast Krakowa i Katowic: Jacka Majchrowskiego i Marcina Krupy. Nagroda, obok symbolicznego trofeum obejmuje ufundowanie sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry Krakowa lub Śląska. Zgodnie z założeniem, będzie ona przyznawana każdego roku dojrzałym autorom ścieżek dźwiękowych, którzy – podobnie jak niegdyś Wojciech Kilar – stoją na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej.

 

Przed nami trzecia odsłona 8. edycji Festiwalu i kolejne spotkania z filmowcami – będzie m.in. mowa o przemyśle nagraniowym, budowaniu kariery kompozytora, także o historii i polityce w muzyce srebrnego ekranu. Wieczorem, na parkingu przed TAURON Areną Kraków – plenerowy pokaz filmu Jack Strong (reż. W. Pasikowski), a w ICE Kraków – koncert główny: Szekspir symfonicznie.