Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
13.10.2017

Premiera ścieżki do „Belfra”

News
News
03.10.2017

Znamy daty nadchodzącej edycji FMFu!

News
Home

Forum Audiowizualne 9. FMF

Warsztaty i spotkania edukacyjne: kreowanie przestrzeni dźwiękowej,
orkiestracja, elektronika i dronowość w muzyce filmowej

Codzienne spotkania w ramach kompozytorskich Master Classes, warsztaty twórcze i panele dyskusyjne, zajęcia poświęcone budowaniu pozycji w przemyśle filmowym, giełda talentów oraz sesja nagraniowa z wykorzystaniem najnowszych technologii – tegoroczna odsłona Forum Audiowizualnego FMF obejmuje aż sześć pasm edukacyjnych dopasowanych do potrzeb młodych kompozytorów. Dzięki współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Akademią Górniczo-Hutniczą i Akademią Muzyczną w Krakowie uczestnicy będą mieli szansę skorzystania z najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych sal i studiów nagraniowych w Polsce.

 

Główną ideą Forum Audiowizualnego jest umożliwienie młodym artystom bezpośredniego kontaktu z mistrzami i ekspertami światowego przemysłu muzycznego oraz filmowego. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie uzupełnia w ten sposób lukę w polskim szkolnictwie artystycznym, w którym – jak na łamach miesięcznika „Kino” zauważył jeden z zaprzyjaźnionych z festiwalem kompozytorów, Abel Korzeniowski – „przygotowanie do zawodu kompozytora filmowego właściwie nie istnieje (…). Nie funkcjonuje tzw. system asystencki, polegający na tym, że młody człowiek może pomagać mistrzowi i uczyć się zawodu od niego, potrzeba niemal cudu, żeby się do tego mistrza zbliżyć (…) Tymczasem każdy z nas musi być sprawny technicznie i mieć zaawansowaną znajomość nowoczesnych technologii, choćby po to, żeby umieć skonstruować dobre demo”.

 

FMF wychodzi naprzeciw potrzeb młodych kompozytorów już po raz czwarty – od 2013 roku nasze Forum Audiowizualne cieszy się międzynarodową sławą i tworzy jedyną w swoim rodzaju platformę wymiany doświadczeń, kontaktów i umiejętności pomiędzy artystami początkującymi a ekspertami w dziedzinie muzyki i filmu. Każdego roku w specjalistycznych zajęciach, warsztatach i panelach dyskusyjnych bierze udział 25. młodych twórców z różnych krajów (wybranych spośród kandydatów zgłaszających się do FMF Young Talent Award), którzy - oprócz indywidualnych konsultacji z mistrzami europejskiego i amerykańskiego kina – mają możliwość czynnego uczestniczenia w procesie tworzenia ścieżki dźwiękowej (zarówno do filmu pełnometrażowego, jak i do serialu, animacji oraz gry video) na wszystkich jego etapach: od skonstruowania i doprecyzowania pomysłu poprzez zapis, orkiestrację, nagranie i montaż aż do finałowego efektu jakim jest udźwiękowiony obraz filmowy. W maju 2016 roku w otwartych spotkaniach Master Classes weźmie udział także laureatka programu dla młodych producentów Stop Ahead, organizowanego w ramach Festiwalu Filmowego w Edynburgu oraz studenci Lillehammer University Collage Film Scoring Program wraz ze swoim opiekunem - kompozytorem, gitarzystą i producentem muzycznym prof. Halldorem Kroghem.

 

Tegoroczna edycja Forum obejmuje sześć pasm edukacyjnych, w tym panele i warsztaty dotyczące modelowania dźwięku w przestrzeni, elektroniki i brzmień dronowych wykorzystywanych w muzyce funkcjonalnej, estetyki i psychologii komponowania oraz prawa autorskiego i zasad funkcjonowania europejskiego rynku muzycznego, sesję nagraniową połączoną z praktycznym wykorzystaniem najnowszego oprogramowania i systemów nagłośnieniowych a także giełdę talentów umożliwiającą prezentację dotychczasowych dokonań uczestników. Dzięki współpracy Krakowskiego Biura Festiwalowego z trzema wiodącymi ośrodkami naukowymi w Polsce uczestnicy Forum Audiowizualnego będą mieli możliwość realizacji swoich pomysłów muzycznych w najlepiej wyposażonych studiach nagraniowych, a efekty swojej pracy usłyszą w jednej z najnowocześniejszych sal koncertowych w kraju: Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach (gdzie odbędzie się także całodzienna sesja nagraniowa z udziałem muzyków). Specjaliści z Akademii Górniczo-Hutniczej – przy współpracy z ekspertami z Grazu - poprowadzą zajęcia z zakresu technologii dźwięku przestrzennego i metod ambisonicznych; zaplanowano m.in. prezentację komory bezechowej oraz nagranie specjalistycznymi mikrofonami typu Soundfield i Eigenmike, niedostępnymi w Polsce. W programie naszego Forum znajdą się także warsztaty dotyczące wykorzystywania elektroniki i muzyki dronowej w obrazach audiowizualnych, nie zabraknie też zajęć i paneli obejmujących tajniki pracy specjalistów uczestniczących w procesie powstawania i promowania ścieżki dźwiękowej – młodzi kompozytorzy poznają m.in. szczegóły profesji sound designera. Współpraca z Akademią Muzyczną zaowocuje z kolei trzytygodniowym pobytem w Krakowie Richarda Bellisa; laureat nagrody Emmy za wybitną kompozycję muzyczną do miniserialu „To” wg Stephena Kina gościnnie poprowadzi serię wykładów z krakowskimi studentami kompozycji.

 

Zgodnie z założeniami Forum Audiowizualnego we wszystkich spotkaniach wezmą udział światowej sławy eksperci i przedstawiciele szeroko pojętej branży filmowej. O muzyce do animacji opowiedzą m.in. Harry Gregson-Williams („Shrek”), Jean Michel-Bernard („Jak we śnie”), Heitor Pereira („Angry Birds The Movie”) i Diego Navarro („Odlotowa przygoda”), o elektronice i brzmieniach dronowych – m.in. Jóhann Jóhansson („Sicario”), Joseph Trapanese („Tron: Dziedzictwo”), Cliff Martinez („Solaris”) i Dave Porter (serial TV „Breaking Bad”), o sztuce komponowania muzyki do trailerów – Chris Brown (wytwórnia West One Music) a o muzyce narracyjnej – Vasco Hexel (Royal College of Music w Londynie). Warsztaty i panele poprowadzą także: polski mistrz kina i muzyk - Łukasz Targosz („Wataha”, „Pakt”, „Pitbull. Nowe porządki”) i młody i niezwykle utalentowany - Jan Sanejko (laureat FMF Young Talent Award w 2014 roku, współpracownik D. Navarro przy ścieżce dźwiękowej do „Odlotowej przygody”).