Facebook Instagram Pinterest YouTube Film Search iOS Android Cookie Cookie Cytat Mój festiwal Mój festiwal Home Kalendarz Kalendarz Kalendarz Kalendarz Facebook Twitter Google Plus Zamknij Nawiguj Miejsca festiwalowe Organizatorzy Organizatorzy Partnerzy Kraków Wyślij
News
16.03.2017

All is Film Music

News
News
09.03.2017

Koncert monograficzny z muzyką polskiego...

News
Giorgio Moroder
Giorgio Moroder
Howard Shore
Howard Shore
Brian Tyler
Brian Tyler
Trevor Morris
Trevor Morris
Abel Korzeniowski
Abel Korzeniowski
Home

alterFMF: Drone Sounds

Jóhann Jóhannsson, Joseph Trapanese, Cliff Martinez i Łukasz Targosz gośćmi specjalnymi piątkowego wieczoru w Centrum Kongresowym ICE Kraków

„Partytura dronowa jest może trudna do zdefiniowania, ale ma przed sobą wielką przyszłość pod warunkiem, że zostanie połączona z tradycyjnymi elementami muzyki, takimi jak wyrazista melodia czy klarowna rytmika” – uważa Łukasz Targosz, jeden z bohaterów piątkowego wieczoru w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jego muzyka do serialu HBO „Pakt” i dramatu Patryka Vegi „Pitbull” otworzyła wczoraj uroczystą galę „alterFMF: Drone Sounds”.

 

Zanim zabrzmiały światowe premiery symfoniczno-elektronicznych suit skomponowanych przez twórców uważanych za nową falę Hollywood, festiwalowa publiczność wzięła udział w kilku spotkaniach ukazujących złożoność pracy nad audytywną warstwą filmowego dzieła. Najpierw rozmawialiśmy o sztuce tworzenia muzyki do trailerów filmowych – poranny panel prowadził Chris Brown z wytwórni West One Music. Kolejna dyskusja dotyczyła pułapek, tricków i ryzyka, jakie ponosi autor „muzyki na ekranie” – bo tak, zdaniem prelegentów, powinno się mówić o oprawie muzycznej obrazu, który wiąże się dzisiaj nie tylko z filmem, ale i serialem, grą komputerową czy reklamą telewizyjną. O biznesowej odsłonie pracy kompozytora ekranowego opowiadali agenci i specjaliści pracujący nad budową marki amerykańskich twórców, m.in. kompozytor i producent koncertów muzyczno-filmowych George Christopoulos, specjalistka public relations Beth Krakower oraz przedstawiciel medialny John Tempereou, pod którego opieką znajduje się pięćdziesięciu twórców związanych z Hollywood. Chwilę później dyskutowaliśmy na temat elementów składających się na ścieżkę dźwiękową, konstruowania i przetwarzania efektów brzmieniowych i wciąż za mało docenianej pracy „sound designera”. Na koniec – jako przedsmak weekendowego święta animacji – panel dotyczący dźwiękowości w filmie kreskowym (w spotkaniu wzięli udział zdobywcy nagrody Emmy związani z Dynamic Music Partners: Lolita Ritmanis, Michael McCuiston i Kristopher Carter oraz wielki przyjaciel FMF, twórca muzyki do „Odlotowej przygody”, Diego Navarro) i premierowy pokaz kinowej odsłony jednej z najpopularniejszych gier na telefony komórkowe – „Angry Birds” – z udziałem kompozytora ścieżki dźwiękowej, Heitora Pereiry. 

 

Wieczorem – muzyczne wydarzenie w skali światowej, feeria symfonicznych i elektronicznych brzmień: gala „alterFMF: Drone Sounds” w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Początek należał do polskiego twórcy Łukasz Targosza, który – po dziesięciu latach nieobecności na estradzie – zasilił skład Orkiestry Miasta Tychy AUKSO. Targosz grał na kilku nietypowych instrumentach, wśród których znalazła się m.in. amerykańska array mbira (rodzaj większej kalimby strojonej po kole kwintowym, z głosami języczkowymi strojonymi w oktawach), tank drum (instrument perkusyjny z grupy idiofonów, powstały na bazie butli gazowej z wyciętymi językami różnego kształtu i wielkości), barytonowa gitara elektryczna oraz maszyna do pisania, po mistrzowsku wtopiona w materię muzyczną. W suitach do serialu „Pakt” i filmu „Pitbull” artyście towarzyszył Görkem Şen – turecki wirtuoz stworzonego przez siebie instrumentu o nazwie „yaybahar”, zbudowanego z desek, przewodów oraz talerzy tworzących rezonans i generującego brzmienie do tej pory zarezerwowane dla instrumentów elektronicznych; partię wokalną w tchnącej rockiem ścieżce dźwiękowej z „Pitbulla” zaśpiewała polska wokalistka Anna Karwan.

 

Dalszy ciąg wieczoru należał do kompozytorów uważanych za nową falę amerykańskiej „fabryki snów”, tworzących muzykę z pogranicza „Hollywood Classical Film Score” i szeroko pojętej elektroniki. Pierwszy z nich – amerykański kompozytor i były perkusista kalifornijskiej rockowej grupy Red Hot Chilli Peppers, Cliff Martinez – znany jest kinowej publiczności z wieloletniej współpracy ze Stevenem Soderberghem. „Dzięki niemu zbudowałem swój kompozytorski styl, to on w pełni sformatował moją świadomość muzyczną” – zapewniał podczas spotkania z festiwalową publicznością autor kultowej ścieżki dźwiękowej do filmu „Solaris” wg Stanisława Lema. Muzyka Martineza jest niezwykle surowa w wyrazie i oszczędna w środkach, jednocześnie zaś korzysta z pełnego spectrum najnowocześniejszych środków technicznych. Szczególnie istotne miejsce w orkiestrze zajmują instrumenty perkusyjne, dzięki którym kompozytor uzyskuje hipnotyczne brzmienie i transowy klimat i które wykorzystuje w oryginalny sposób, m.in. używając do gry na marimbie smyczka. Piątkową galę „alterFMF” uświetniły tematy z mrocznych arcydzieł Nicolasa WindingRefna, kolejnego filmowego partnera kompozytora: „Drive”, „Tylko Bóg wybacza” i „The Neon Demon”, najnowszego dzieła reżysera za którą Cliff Martinez otrzymał nagrodę na niedawno zakończonym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

 

Drugą część koncertu alternatywnej muzyki filmowej otworzyła kultowa muzyka Jóhanna Jóhannssona – filmowego neoklasyka chętnie łączącego w swoich partyturach nowoczesny typ brzmienia z tradycyjnymi środkami wyrazu, takimi jak szeroka kantylena wiolonczel, koronkowe solo harfy czy romantyczny w charakterze walc. Zabrzmiały liryczne tematy z „Labiryntu” i inspirowana rumuńską muzyką spektralną i nagrodzona Złotym Globem ścieżka dźwiękowa do filmu „Sicario” Denisa Villeneuve’a; na zakończenie – suita z nominowanej do Oscara za muzykę „Teorii wszystkiego” Jamesa Marsha. Orkiestrę AUKSO poprowadził bliski współpracownik islandzkiego kompozytora – Anthony Weeden; muzykom towarzyszyli gościnnie: Skuli Svergisson (gitara basowa), Michel Deneuve (cristal baschet) i Caroline Ehret (fale Martenota).

 

W finale uroczystej gali – ogniste suity z filmów „Earth to Echo”, „Niepamięć” i „Tron: Rebelia” oraz z serialu „Niezgodna” autorstwa amerykańskiego kompozytora i aranżera Josepha Tranapese’a, pierwszego laureata nagrody Jerry’ego Goldsmitha przyznawanej przez Uniwersytet Kalifornijski. Trapanese tworzy muzykę na pograniczu gatunków, określaną przez znawców mianem „wyrafinowanej integracji akustycznego i elektronicznego instrumentarium”. W jego ścieżkach dźwiękowych (powstałych w kooperacji z paryskim duetem Daft Punk) ogromne znaczenie ma zarówno elektronika, jak i tradycyjna perkusja – dzięki tej fuzji kompozytor uzyskuje nowe efekty brzmieniowe, przypominające warkot helikopterów czy stukot maszyn. „Jestem wielkim orędownikiem nowoczesnych technologii w kinie, ale otwarcie przyznaję się do archaicznych metod pracy nad ścieżką dźwiękową – zaczynam zawsze przy fortepianie, z kartką papieru nutowego na biurku. Dopiero potem przenoszę wszystko na komputer” – wyznał Joseph Trapanese na dzień przed piątkowym koncertem. W finale wieczoru był nie tylko gościem specjalnym, ale także wykonawcą – poprowadził orkiestrę AUKSO w premierowej prezentacji suit swojego autorstwa.

 

Dziś piąty dzień Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie i jednocześnie początek weekendowego święta animacji. Wieczorem w TAURON Arenie Kraków – wielka „Gala Muzyki Filmowej: Animacje” i rozdanie nagród FMF: Young Talent Award i Ambassador Award.